A worker sorting batteries

כלמוביל, ICL ו-EMS יקימו מפעל ראשון בישראל למחזור סוללות של מכוניות חשמליות

המפעל החדש שיוקם בשנים הקרובות מיועד למעשה למחזור סוללות ליתיום איון של כלי רכב מכל הסוגים: קורקינט, אופניים חשמליים וכמובן מכוניות. היקף ההשקעה במפעל הוא בין 80 ל-100 מיליון שקל מצד שלושת החברות

13:39, 15.06.22 תומר הדר

יבואנית יונדאי מרצדס ומיצובישי כלמוביל, ICL (לשעבר כיל) וחברת המיחזור EMS חתמו השבוע על מזכר הבנות להקמת מפעל למחזור סוללות ליתיום איון בישראל. להערכת גורמים הקשורים לעסקה, היקף ההשקעה הוא 80-100 מיליון שקל מצד שלושת החברות המעורבות. לעת עתה מיקומו הסופי של המפעל טרם נקבע וועדת איתור פועלת בנושא.זאת ועוד, המפעל החדש שיוקם בשנים הקרובות מיועד למעשה למחזור סוללות ליתיום איון של כלי רכב מכל הסוגים: קורקינט, אופניים חשמליים וכמובן מכוניות. כיום מכירות רכב חשמלי בישראל נמצאות במגמת עליה מהשנה שעברה והמשותף לכל הרכבים האלה המגיעים לישראל הוא סוללת הליתיום איון שממוקמת ברכב. בניגוד ללא מעט רכיבים אחרים ברכב המודרני, סוללות הליתיום איון שמגיעות לסוף חייהן דורשות תהליך מחזור שכולל מיצוי של מתכות יקרות כגון ניקל אלומיניום ומתכות נוספות. תהליך המיצוי אינו כולל פירוק פשוט של הסוללה ודורש מפעל ייעודי.

כיום על פי חוק נדרש יבואן של קורקינט או אופניים חשמליים למחזר את סוללת הליתיום איון, אבל דווקא נושא מחזור הסוללות ברכב החשמלי אינו מעוגן בחוק. עיגון זה בחוק הוא ככל הנראה בגדר עניין של זמן בלבד, מה שידרוש מיבואני הרכב למחזר סוללות בדיוק כפי שעליהם למחזר כיום צמיגי רכב משומשים. בהתחשב בעובדה שמשקלה של סוללת ליתיום איון מגיע למאות קילוגרמים ושמדובר בסוללה שדורשת שינוע ימי בהתאם לנהלי טיפול בחומרים מסוכנים, עלולה עלות תהליך השינוע להגיע לאלפי דולרים. בפועל, המהלך ששלושת החברות מבצעות, כאשר ICL תהיה אחראית על הפירוק ו-EMS על תהליך השינוע, יאפשר לכלמוביל להפוך לחלק מ”מחזור החיים” של מכוניות חשמליות שייוצרו על ידי חברות שמתחרות במותגי כלמוביל. מעבר לכך, מכיוון שמפעל שיקום מיועד בפועל למחזור סוללות ליתיום איון באשר הן, הדור הראשון של מכוניות שיגיעו לצורך פירוק ומחזור הסוללה כבר נוסע הלכה למעשה בכבישי ישראל ואפילו “חוגג” מעל חמש שנים על הכביש, מה שיבטיח ככל הנראה הכנסה ראשונית למפעל. כיום נוסעות בכבישי ישראל עשרות אלפי מכוניות היברידיות, שבניגוד לדגמים החשמליים החדשים כבר צברו מאות אלפי קילומטרים, מה שיבטיח במוקדם או במאוחר שיגיעו לצורך פירוק- ומחזור של הסוללה, עוד לפני הגעת המכוניות החשמליות.